I juli 2022 ansökte flygbolaget SAS om konkursskydd i USA. Två år senare är rekonstruktionen nu i hamn i både USA och Sverige.
Den 15 juli 2022 lämnade det krisdrabbade svenska flygbolaget en ansökan till amerikansk domstol om att få genomföra en så kallad chapter 11-process i USA. Denna rekonstruktionsform skiljer sig en del från konkurs- och administrationsprocesser i andra delar av världen, men har tidigare använts av andra internationella flygbolag med säte utanför USA.
Ett tungt vägande skäl har varit att flygplanens leasinggivare, som i hög grad är baserade i USA, ofta tillhör de stora fordringsägarna. SAS mål med chapter 11 var att nå överenskommelser med viktiga intressenter, rekonstruera bolagets skulder, omstrukturera flygplansflottan och skaffa sig ett betydande kapitaltillskott.
Den amerikanska rekonstruktionen av SAS operativa verksamhet gick i mål den 19 mars i år när rekonstruktionsplanen godkändes av en domstol i New York. Men eftersom SAS moderbolag är ett svenskt holdingbolag har chapter 11-planen inte någon rättsverkan i Sverige. Den amerikanska rekonstruktionen har därför varit villkorad av att rekonstruktionsplanen fastställs även i svensk domstol.
AC ledde den svenska delen
Den svenska delen av rekonstruktionen inleddes den 27 mars i år i Stockholms tingsrätt. Ackordscentralens vd Mikael Kubu utsågs till rekonstruktör och har arbetat med ärendet tillsammans med Markus Ehrenpil, Erik Hellström och Louise Sjödahl på Ackordscentralen Stockholm. Under processen har de haft ett nära samarbete både med företrädare för SAS och advokater från Mannheimer Swartling Advokatbyrå, svensk juridisk rådgivare till SAS.
– Det har varit en komplex, finansiell rekonstruktion, med utmaningar kring olika regelsystem. Det här är första gången som ett svenskt bolag har hanterats på detta sätt, det vill säga att en amerikansk rekonstruktionsplan ska anpassas och implementeras i det svenska systemet, påpekar Mikael Kubu.
Han tror att Ackordscentralen fick uppdraget utifrån organisationens breda erfarenhet av att arbeta med stora och komplexa konkurser och rekonstruktioner. SAS-rekonstruktionen har präglats av höga skuldbelopp och mycket stora nedskrivningar.
– Aldrig tidigare har det skett en så stor skuldnedskrivning i en svensk rekonstruktion. Totalt handlar det om nedskrivningar på mångmiljardbelopp, säger Mikael Kubu.
Avnoterades från börsen
Den 19 juli 2024 godkändes den svenska rekonstruktionsplanen av Stockholms tingsrätt och har sedan dess vunnit laga kraft. Det innebär att SAS-rekonstruktionen nu är avslutad i både USA och Sverige. En konsekvens av detta är att SAS i mitten av augusti avnoterades från börserna i Stockholm, Köpenhamn och Oslo.
Ny huvudägare i SAS är Air France-KLM, tillsammans med danska staten, det amerikanska investmentbolaget Castlelake och det danska investmentbolaget Lind Invest. Till dessa parter har det skett emissioner av nya, onoterade aktier. Även vissa oprioriterade borgenärer har, med anledning av sina fordringar, fått nya aktier som ersättning.
Ur Ackordscentralen Nyheter nr 3 2024
Text: Lena Lidberg
Bild: Niklas Jonasson/Unsplash