Fredrik Kolterjahn är konsult på JLL Sweden med ansvar för detaljhandelsfrågor. Ett område han varit verksam i under 15 år. Tidigare jobbade han på HUI Research. Nyligen presenterade han en analys där han jämförde detaljhandel och köpcentrum i Sverige och USA.
– Det är som att jämföra äpplen och päron, säger Fredrik Kolterjahn.
Något som många tror påverkar köpcentrum och fysiska butiker är e-handeln som har vuxit kraftigt i Sverige. Tillväxten har legat på mellan 15 och 20 procent per år de senaste åren. 2017 skedde också ett skifte i e-handeln. Första halvåret ifjol stod e-handeln för hela tillväxten i sällanköpshandeln. Men det finns stora risker.
– Det finns klara paralleller mellan det som föregick IT-kraschen och det som nu händer bland renodlade e-handelsföretag, säger Fredrik Kolterjahn.
– Renodlade e-handelsföretag är ofta finansierade av riskkapital och många går med förlust.
Tillväxten i detaljhandeln påverkas också av de nya amorteringskraven. När konsumenterna tvingas amortera så finns det mindre över till handeln.
– Amorteringskraven kommer tveklöst att få effekter i detaljhandeln, säger Fredrik Kolterjahn.
Rena e-handlare har det tufft
Det är mest prylar som säljs över nätet. 50 procent av alla böcker säljs på nätet, nästan alla skivor liksom 20 procent av all hemelektronik och kläder. Men enligt Fredrik Kolterjahn gör inte e-handelskonsumenten som de flesta tror. När konsumenten hittar vad den söker på nätet, så handlar de flesta inte där.
– Det omvända är mycket vanligare. Man letar upp sina varor på nätet, men sen köper man varan i en fysisk butik, säger Fredrik Kolterjahn.
De etablerade fysiska butikerna är framgångsrika inom i e-handeln om de har en affärsstruktur där de kan centralisera e-handeln. De rena e-handelslösningarna, utan fysiska butiker, har det betydligt svårare.
– De har inget skyltfönster som vanliga butiker. Det kräver stora investeringar i reklam. Detta plus lagerkostnader, plockkostnader samt transport och hantering av returer gör att kostnaderna inte blir lägre än för fysiska butiker. Det krävs väldigt stora volymer för att renodlade e- handelsföretag ska gå runt, säger Fredrik Kolterjahn.
Han pekar ut ett stort hot mot de svenskbaserade e-handelsföretagen. Att det går rykten om att Amazon är på väg in i Sverige i samarbete med IKEA.
Köpcentrumdöd stämmer inte
Det finns många faktafel i det som sägs och det som det skrivs om köpcentrum i Sverige. Det visar sig i analysen som Fredrik Kolterjahn gjort. Tvärtemot i USA så utvecklas köpcentrum i Sverige. Och det kommer fler kunder när service i form av vård, bibliotek, bank, post och restauranger etablerar sig.
– Det existerar ingen köpcentrumdöd i Sverige. Under de 15 år jag jobbat med detta kan jag räkna upp antalet köpcentrum som lagts ner på ena handens fingrar. Köpcentrumdöd i Sverige är åsikter, inte fakta, säger Fredrik.
Köpcentrumdöden i USA baseras på att cirka 500 större varuhuskedjor kommer lämna köpcentrum 2017 och 2018. Det visar rapporten från JLL.
– I USA upptar varuhus cirka 50 procent av den totala ytan i ett köpcentrum. I Sverige ligger den siffran på 1 procent, säger Fredrik Kolterjahn. När ankaret lämnar så sjunker skeppet. I USA ligger dessutom kvadratmeterytan per capita i köpcentrum på en fyra gånger så hög nivå som i Sverige.
I Sverige har vi alltså inte samma problem. Enligt Fredrik Kolterjahn har ytan i befintliga svenska köpcentrum ökat och det byggs 2 till 3 nya köpcentrum per år. Och cityhandeln är på väg tillbaka.
– De senaste fem åren har vi sett en återkomst av små butiker som skapar liv i stadskärnorna.
Ur Ackordscentralen Nyheter nr 1 2018