Vintern kan bli avgörande för SAS

Rekonstruktionen av flygbolaget SAS har pågått sedan i somras. Den kommande vintern blir ett av kraftproven för företaget, förklarar flygexperten Jan Ohlsson.

I förra numret av Ackordscentralen Nyheter berättade vi om den framgångsrika rekonstruktionen av flygbolaget Norwegian. I maj 2021 gick den i mål. Under processen minskade Norwegian sina skulder från cirka 80 till cirka 17 miljarder norska kronor. I dag är bolaget så gott som skuldfritt. Samtidigt har Norwegian gått från att hyra till att själv äga en stor del av flygplansflottan. Mottot är att satsa på en enda flygplanstyp.

– Norwegians rekonstruktion var mästerlig, sammanfattar flygexperten Jan Ohlsson som i över 40 år har bevakat branschen.

Rekonstruktionen av SAS påminner en del om Norwegians, men det finns också många skillnader. I SAS fall är det ett amerikanskt riskkapitalbolag, Apollo Global Management, som under 18 månader lånar ut 7,7 miljarder kronor till företaget.

– Det är en ofantlig summa. Någon har kallat det ”världens dyraste sms-lån”, säger Jan Ohlsson.

SAS-rekonstruktionen genomförs dessutom under amerikansk lagstiftning, i en så kallad chapter 11-process. Inriktningen är att den delen ska vara klar i sommar.

Skulder på 20 miljarder
Enligt rekonstruktionsplanen ska SAS minska eller konvertera skulder på 20 miljarder kronor till aktiekapital, med målet att bolaget ska vara nettoskuldfritt senast 2026. Till dess behöver SAS få fram minst 9,5 miljarder kronor i eget kapital. Parallellt ska omstruktureringar sänka de årliga kostnaderna med 7,5 miljarder kronor.

– Läget är pressat och konkurrensen i flygbranschen var skarp redan innan pandemin. Nu är vi på väg in i en lågkonjunktur med hög inflation, dyrare bränsle, dyr dollar och andra prisökningar som påverkar oss alla, framhåller Jan Ohlsson.

Han ser det också som ett problem att SAS hittills inte har gjort några större förändringar vare sig i affärsmodellen eller i flygplansflottan. Bolaget håller på att byta ut vissa flygplan, men antalet plan tycks inte minska.

– SAS har en spretig flygplansflotta och dyra leasingavtal. Just nu finns det tolv sorters plan, med allt vad det innebär av skilda underleverantörer, mängder av reservdelar och piloter som inte kan alternera mellan olika plan och olika rutter, konstaterar Jan Ohlsson.

Stor risk
Han befarar även att det kan bli fler strejker.

– Det är bara piloterna som har lovat att de inte ska strejka. Nu finns det till exempel ett strejkhot från kabinpersonalen i Norge, och det vore en katastrof för SAS om det verkställs. Till skillnad från Norwegian har SAS inte alla sina fackliga avtal på plats, förklarar Jan Ohlsson.

Inför årets vintersäsong har i stort sett alla flygbolag som verkar i Norden aviserat att de skär ned på sin trafik. Norwegian låter 20 flygplan stå kvar på marken.

– SAS väljer motsatt väg och fortsätter med många avgångar både inom Europa och till Nordamerika. Om de får välfyllda plan har de chans att tjäna pengar, men de tar samtidigt en stor risk, påpekar Jan Ohlsson.

Hård kamp i sommar
Bolaget får framför allt förlita sig på priskänsliga privatresenärer. Affärsresandet har visserligen fått ett litet lyft på sistone, men ligger långt ifrån de nivåer som rådde före pandemin.

– Det verkliga kraftprovet både för SAS och konkurrenterna kommer dock till sommaren, när alla ska slåss om resenärer som vill åka till Medelhavet, säger Jan Ohlsson.

Han konstaterar att SAS befinner sig i en mycket ansträngande och osäker situation, men han tror ändå att bolaget kommer att överleva.

– Det blir inga fler statsbidrag, utom möjligen i Danmark. Därför måste SAS ha vett att krympa kostymen och sluta med sina stormaktsdrömmar. Det går inte att vara ett trögnavigerat företag med för stor administration.

– För resenärernas skull vore det bra om SAS blir kvar. Då får vi en sundare konkurrens på den nordiska flygmarknaden, säger Jan Ohlsson.

Ur Ackordscentralen Nyheter nr 4 2022

Text: Lena Lidberg
Bild: Dzmitry Dudo/Unsplash